Thursday, November 12, 2009

keburukan menutupi kebaikan??


salam......
kali ini kita bertemu lagi tapi dalam tajuk diskusi yg berbeda..sebelum saya memulakan penulisan,eloklah sama2 kita mensyukuri nikmat hidup yang telah diberikan oleh Allah s.b.t.
InsyaAllah disini saya ingin berkongsi bersama sahabat2 tentang 'memandang hina terhadap seseorang' ataupun dikenali dengan memilih kawan berdasarkan zahirnya...secara amnya,saya dapat melihat masyarakat di malaysia lebih memandang rendah terhadap seseorang yg melanjutkan pengajian dalam bidang agama..mengapa??saya sendiri tercari2 apakah jawapan yg sesuai bagi persolan ini...emmm..pening jugak bila dipikirkan,padahal itulah yg terbaik disisi Allah dan rasul insyaAllah..saya tahu mesti ada dikalangan sahabat2 yg mungkin tidak mengambil tahu dalam hal ini tapi itulah realitinya yg berlaku pada akhir zaman ini..cubalah kita sama2 muhasabah dalam diri kita,mungkin jawapan ada pada diri masing2..sekarang saya terus masuk kepada agenda sebenar saya..didalam keserabutan masyarakat memandang rendah kepada penuntut ilmu agama ini,kita tidak tahu bahawa dalam kalangan kita(penuntut ilmu agama)sendiri masih berlaku perkara yg tak sepatutnya..kita mungkin tidak tahu mungkin disebabkan perkara2 inilah kita akan berpecah..mengapa perlu kita memilih bila nak berdakwah?dan kenapa mesti hanya kerana satu sifat kurang baik pada jasmaninya(zahir)kita terus meminggirkannya?inikah uslub kita sebagai penuntut ilmu agama untuk berdakwah?ingin sy berkongsi dengan sahabat2 tentang satu sabda nabi s.a.w..maksudnya:
"Sesungguhnya Allah Ta'ala itu tidak melihat kepada tubuh-tubuhmu,
tidak pula kepada bentuk rupamu, tetapi Dia melihat kepada hati-hatimu sekalian."
(Riwayat Muslim)
jadi disini jelas bahawa kita sebagai hamba yang lemah tidak ada kuasa mahupun hak untuk mengatakan seseorang itu buruk sifatnya hanya kerana kekurangan pada zahirnya..sesungguhnya Allah lebih mengetahui dari hambaNya yg lemah ini atas segala macam perkara..jadi sama2lah kita repair diri kita masing2 terutama dalam memilih mad'u..sesungguhnya dakwah itu sangat dituntut disisi islam..pendapat ini mungkin kurang diterima oleh sahabat2 tapi sekadar inilah yg mampu saya memberi pandangan...insyaAllah islam akan lebih utuh bersama umat2nya yg gagah dan benar...wallahu'alam..

2 comments:

atyn said...

tp npe de sglintir stdnt agma pndg rndh thdp mrke yg x m'gmbil bdang agma? dgn b'agppn mrke i2 jahil ttg agma...huu dan mrsekn dri mrke(stdnt agma) suda hbt ttg agma yg mrke pljri..
huhu
c(:

aei_sharzielie007 said...

ish3..xpatot tol...ne ley bangga2...tu sume hak ALLAH sbenonye...kte juz pnjam je...so spatotnye kongsi each other...ley la improve dri msing2..xsmestinya stdnt skola agama hebat...sumenye same...de salah silap...so..try to give n take...ilmu ALLAH ni kan luas..xde ruginya kalau kongsi ilmu....dpt pahala lg....=D